tisdag 15 oktober 2013

En dansant intervju med Angela D'Orazio


Som vanligt när jag skall iväg tidigt (läs:10:00) för att göra något så brukar jag i de flesta fall försova mig, även idag. Jag hade ställt klockan på ringning och när jag ligger och sträcker på mig så somnar jag om, sen får man hoppa över frukosten osv. Idag hade jag dock tur, för jag och Tommy skulle iväg för att träffa Mackmyras Master Blender, Angela D'Orazio, och allt blev genast till det bättre. 

Innan besöket så gjorde jag lite research och det man fann var att det redan har skrivits en hel del om Angela och hennes whiskykarriär. Det gjorde förberedelsen lite svårare för man vill ju kunna skriva om något som inte alla andra redan har skrivit så jag skickade Angela några frågor som hon fick besvara per mail innan själva intervjun. En sak gjorde mig nyfiken och det var inget som hade med whisky att göra, det som väckte min nyfikenhet var Nia. Nu kanske ni också undrar vad det är och då kan jag berätta att det handlar om dans. Nia är en träningsform som inspirerats av kampsporter, dans och terapeutiska kroppstekniker. Nia´s filosofi är - "Genom rörelsen finner vi hälsa" - och genom träningen kommer du tycka om att vara i din kropp och röra din kropp. Skolan borde kanske tänka på att byta ut den vanliga "gympan" mot Nia!

Whisky då, jodå, vi pratade om den saken också och för mig och Tommy blev det ett spännande samtal som började med en 5-årig Glenlivet och slutade med en handfull kaffebönor i en skål med whisky. Det första Angela gjorde när vi kom var att visa oss runt på (det stora) kontoret och berättade om vilka som jobbade där och med vad. Angela gjorde något som är ganska så ovanligt när vi gick runt, hon sade alltid namnen på personalen och inte bara "hon" eller "han". Tänk om fler människor kunde bete sig sig så! 

Angela startade upp sin karriär med att läsa till sommelier vid Restaurangakademin och så småningom, för ca 20 år sedan, blev hon uppringd av Vin & Spritagenturen Berntson som undrade om hon inte kunde tänka sig att arbeta för dem och självklart tackade hon ja. Nu blev det några år av mycket resande och många whiskyprovningar åt krogbranschen och olika whiskyklubbar. Med det nya jobbet så blev Angela Brand Ambassador åt Glenmorangie och blev därmed Europas första ambassadör åt ett whiskymärke. Efter en tid så blev det förändringar i företaget, företaget ombildades och det blev dags att lufta vingarna på nytt.Skolbänken nästa och sen var det dags att starta upp ett eget företag där tanken var att bli konsult åt whiskyvärlden. Andra året av Stockholm Beer & Whisky Festival stod Angela i Springbanks monter och där träffade hon Björn Hult från Akkurat som behövde hjälp med deras whiskyprovningar. När sedan Björn, alldeles för tidigt, gick bort så blev det Angela som tog över jobbet.

Det var nu, under tiden på Akkurat som Angela utökade och breddade sina kunskaper kring whisky. Hon kunde, ganska så fritt, beställa hem de flaskor hon själv önskade till baren och till de provningar som Akkurats whiskyklubb anordnar, för som Angela förklarar, man måste prova många olika sorters whisky om man skall kunna gå vidare i sin utveckling och få en bred kunskap. Vi nickar instämmande och lyssnar vidare. Med jobbet på Akkurat så blev det också en hel del resor över till "det förlovade landet" Skottland där hon knöt många kontakter i whiskybranschen. Är man en "öppen" person som Angela så brukar det ena leda till det andra och vips så dök en ny utmaning upp. Mackmyra sökte personal och Angela nappade.

Första tiden hos Mackmyra var hennes titel konsult, sedan blev det utvecklingschef och så småningom, Master Blender. Behöver vi skriva om den succé som Mackmyra för med sig vid varje lansering, väldigt många av deras olika utgåvor kammar hem priser världen över. När man sitter och lyssnar på vad Angela har att berättar om sitt jobb och om Mackmyra så upplever vi att hon inte låter framgångarna påverka henne på något sätt. Jag misstänker att Nia kan ha något med det att göra. Vi kan nog förvänta oss mycket mer och god whisky ifrån hennes lab/arbetsplats. 

Tiden går, det är dags för oss att låta Angela smaka av vår Blandwhisky 1.0 och Highland Park Sherry Butt. Snabbt kommer 2 glas fram och först provas vår Blandwhisky 1.0 som hon upplever som väldigt smörig med mycket mintsmak. En lätt whisky som är ok, godkänd. Även Highland Park Sherry Butt smakas av och där finns de klassiska dofterna och smakerna samt att hon upplever den som torr. Jag får nog smaka av den igen för att se om jag upplever den annorlunda nu när jag har fått med mig "torr" hem. Det är lite kul och spännande att vi kan få bjuda henna på något "eget" från Whiskyboden. Tiden rinner iväg alldeles för snabbt och Angela har annat inplanerat och vi måste avrunda vår intervju, tyvärr. Innan vi går får vi en kasse med samples med oss hem och till dem så får vi be att få återkomma.

Vi tackar Angela för att hon tog sig tid för oss och vi önskar henne lycka till med framtida whisky!

av Peter Allansson 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar