måndag 21 oktober 2013

En bok om whisky och allt där omkring


Faktaböcker är något som jag gillar och nu så har jag en ny som jag har gått igenom en första gång. "Världens bästa whisky" är titeln på boken och är skriven av Håkan Lind. Boken handlar uteslutande om Islay plus Jura. Redan före jul, förra året, så tipsade jag om denna bok men det är inte förrän nu som jag har fått möjlighet till att läsa den och det lär bli fler gånger som jag bläddrar i den.

För mig som inte har varit på Islay, eller Jura, så ger boken mig en stor lust att ta mig dit för att uppleva det man har läst. Boken ger mig, som läsare, så mycket mer än bara själva whiskyn. Man får ta del av öns historia, geografi, kultur och om hur människorna lever sina liv med, i stort sätt, bara whiskyn.
                                         ___________________________

Den här typen av böcker, som begränsar sig till ett distrikt, eller destilleri, ger mig som läsare så mycket mer än de som skall försöka klämma in all världens whisky i en och samma bok. Efter första genomläsning så kan inte jag hitta något negativt att skriva så jag kan varmt rekommendera er att läsa den. Är du medlem av en Whiskyklubb ansluten till Svenska Whiskyförbundet så kan ni göra en gemensam beställning för att få ner priset. I annat fall så kan man beställa den genom Adlibris bokhandel på nätet. Man blev lite sugen på att smaka på ett par cl Black Bottle efter ha läst boken så det fick bli en beställning från Systembolaget.

av Peter Allansson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar