fredag 12 april 2013

Henrik Aflodal - Ett minnesvärt samtal kring whisky


Att träffa Henrik Aflodal är som att träffa Nationalencyklopedin för Whisky!

Henrik Aflodal, med ett taget efternamn som härstammar från Jämtland där Henrik är född. Offerdals socken, del av Krokoms kommun blev till slut efternamnet Aflodal, Henrik Aflodal. Vi låter Henrik börja med att berätta hur han kom in på sitt gedigna whiskyintresse och Henrik börjar, - Allt började nog redan på högstadiet där intresset av att blanda till olika typer av drinkar var något som roade. - Själva whiskyintresset blev nog inte så påtagligt som den gången vi var över till Skottland för att fiska och när vi ändå var där så tänkte vi att vi skulle bestiga Storbritanniens högsta berg, Ben Nevis, med sina 1 344 m. - Det var där, efter nedstigningen som vi kom fram till Ben Nevis Distillery trötta och slutkörda. - Vi gjorde då ett besök och jag fick möjligheten till att stå i deras lagerhus, prova whisky direkt ur ett fat, och det var nog då som jag blev riktigt "religiös" gällande whisky. - Samma känsla får jag varje gång när jag får möjlighet till att smaka direkt ur ett fat, det är något riktigt magiskt.


Henrik är en whiskyjournalist på heltid. Han är Chefredaktör på whiskyspot.com, whiskyskribent för svensk och utländsk  media och grundare av Scandinavian Whisky Society som är en exklusiv whiskyklubb. Han har också sin egen Henrik Aflodal Whisky Club. Henrik var tidig med att ge ut en gedigen cd-rom-bok där 230 destillerier är noggrant beskrivna och med en uppsjö av tasting notes. Henrik har sedan kommit ut med böckerna "Top 100 Single Malts" och "Japan" och drömmer att i framtiden skriva det ultimata verket kring whisky. När vi sitter och lyssnar på vad Henrik har att berätta och vi samtidigt bläddrar i de fina exklusiva inbundna böckerna så är Whiskyboden är övertygad om att han så kommer att göra! Om man önskar köpa den finare versionen av "Japan" så har Henrik kvar några exemplar. Kontakta Henrik genom att mail.



Förutom böckerna och allt annat författande så är ju också Henrik känd för sin whisky och en alldeles gudomlig glögg. Till intervjun så har Henrik tagit med sin No.1 "The First Dram" och No.2 "Inglorious Bastards" som han bjuder oss på samtidigt som han berättar om dessa. Henrik berättar, - Konceptet kring min whisky är enkelt, den kan sammanfattas som en whiskyälskares gåva till sina kompisar och det jag har skapat är något Jag själv velat ha i alla år, ¤ Noggrant faturval baserat på smak, ¤ Anpassad styrka för att optimera whiskyns smak och doft,  ¤ Drickbar direkt ur flaskan trots styrkan, fortfarande möjligt att vattna och utveckla smakerna, ¤ Inte kylfiltrerad vilket bevarar smakerna i whiskyn, ¤ Buteljerad på 50 cl - flaska för att hålla ner priset och sist men allra viktigast, ¤ Jag väljer bara whisky som jag själv gillar, med stor karaktär och personlighet. Både Tommy och jag kan gå i god för att de båda har stor karaktär och en kraftig personlighet. För att inte låta Henriks törst efter whisky skulle bli för stor under samtalet så lät vi innan intervjun slå upp några glas whisky som han under intervjun fick smaka fritt ifrån. I glasen, 1, Glen Morangie, 2. Glen Keith, 3. Amrut Sherry och 4. Octamore 5. Vad Henrik tyckte om dessa vet vi inte då vi inte fördjupade oss i detta.

Samtalet fortsatte sedan kring ämnen som maktfaktor, Jim Murray, Michael Jackson och Margaret Thatcher om hur de påverkat whiskyindustrin så blev ämnet väldigt stort och intressant. Samtidigt så har jag helt tappat bort mig i mina anteckningar så detta område kommer jag skriva om vid ett senare tillfälle då jag har lite mer "kött" på benen.

Vi på Whiskyboden får tacka Henrik för denna gång!

Text: Peter Allansson
Bild: Tommy Sachariasen

2 kommentarer:

  1. Bra bilder och bra skrivet som vanligt. Tack

    SvaraRadera
  2. Tack! Är dock inte nöjd med det som jag skrev, men det får bli en del 2 av detta inlägg.

    //Peter

    SvaraRadera